Najnowsze


Czytanie sylabowe: sylaby z literą M - AMA EME IMI OMO UMU YMY

Karta pracy do ćwiczeń czytania wyrazów złożonych z samogłoski i sylaby otwartej (powstałej z M).

Sylaby z literą M

Czytanie zestawów (samogłoska + sylaba otwarta): OMO IMI EME AMA UMU YMY

Łączymy sylaby otwarte MA ME MI MO MU MY z samogłoskami.  Czytamy powstałe zestawy: OMO IMI EME AMA UMU YMY
Możemy wykorzystać gotową kartę pracy i propozycję ćwiczeń zawartą poniżej.

Ćwiczenie 1. Myszki

  • W ćwiczeniu wykorzystujemy kartę pracy do pobrania poniżej. 
  • Mówimy: Mamy tutaj kilka myszek. One się jeszcze nie znają, powinny się sobie przedstawić. Każda teraz powie jak ma na imię. Zobaczymy jak brzmią ich imiona w ich mysim języku.
  • Wskazujemy pierwszą myszkę. Pokazujemy pierwszą samogłoskę O i następnie kreślimy palcem łuk pod sylabą OMO. Jeśli dziecko ma problem z odczytaniem, oddzieleniem pierwszej litery i sylaby - to sylabę przysłaniamy i prosimy o przeczytanie pierwszej litery czyli O. Następnie odsłaniamy sylabę i prosimy o przeczytanie.
Karta do wydruku sylaby z M: MA MI MO ME MU MY OMO IMI EME AMA UMU YMY:
 Karta pracy służąca do nauki czytania zestawów samogłoska plus sylaba otwarta z literą M
    Czytanie sylabowe: karta pracy do ćwiczeń samogłoska+sylaba otwarta z literą M
    • Możemy też ułatwić dziecku czytanie rysując łuki pod sylabami. Jeden łuk pod O i drugi łuk pod MO

    Ćwiczenie 2. Rzuty kostką

    To ćwiczenie, a w zasadzie zabawa, w którą oboje lubimy się bawić. Przygotowujemy dwie kostki. Kostki mogą być wykonane np ze starych drewnianych klocków. Na jedną kostkę naklejamy samogłoski, na drugą sylaby. W tym wypadku będą to sylaby z literą M. Rzucamy kostkami. U mnie wygląda to tak, że ja rzucam jedną kostką, a syn drugą. Dziecko czyta zawartość kostek. Następnie układam je obok siebie tak by samogłoska była pierwsza, a potem sylaba. Dziecko czyta powstały wyraz.
    To bardzo fajna zabawa. Mamy mnóstwo powstających wyrazów i dużo czytania.

    Ćwiczenie 3.  Rzuty kostką, propozycja dziecka

    A teraz wersja zabawy, którą zaproponował mi sam syn. Nadal mamy obie kostki. Jedną kostkę stawiamy najlepiej pod  ścianą, szafą/komodą - tak by nie zbierać potem kostek po całym domu. Drugą kostką rzucamy, tak by trafić pierwszą. Oczywiście najlepiej jeśli się ona przewróci/przekręci. Czytamy zawartości obu kostek. Następnie układam kostki, tak by dziecko przeczytało z nich wyraz. Oczywiście mogą się pojawić trudności z trafieniem w kostkę i to po obu stronach, nie tylko dziecka. Pamiętamy więc, że jest to tylko zabawa i odczytujemy zawartość jednej kostki.

    Moja praca z dzieckiem

     1.  Najpierw powtórzenia i utrwalanie materiału

    Chciałam tu dopisać jeszcze jedno. Zajęcia z dzieckiem zawsze rozpoczynam od prostych ćwiczeń przypominających. Najpierw najprostsze rzeczy np samogłoski -  zgodnie z zasadą "Najpierw łatwe". Pokazuję karteczki z samogłoskami i proszę o odczytanie. Potem pokazuję np kilka kartek z sylabami z danego paradygmatu, i proszę o wskazanie konkretnych (etap rozumienie). Zwykle potem proszę też o odczytanie wszystkich sylab po kolei (etap samodzielne czytanie). W tym przypadku już z obu paradygmatów (różnicowanie).
    Dopiero po tych ćwiczeniach, gdy dziecko nie popełnia błędów przechodzę do następnego etapu - konkretnych, zaplanowanych ćwiczeń, takich jak powyżej. Jeśli dziecko popełnia błędy to nie wykonuję zaplanowanych ćwiczeń, tylko wykonuję ćwiczenia dotyczące poprzednich zajęć. Tak aby utrwalić najpierw sylaby już wprowadzone i "nie robić zamieszania" przechodząc do kolejnych etapów.

    2. Małe litery

    W dniu dzisiejszym wprowadziłam również pracę na małych literach. Nie mogę tego odwlekać ponieważ moje dziecko ma już 6-lat i w przedszkolnej zerówce poznaje/czyta/pisze małe litery. Zna już małe "m" oraz małe samogłoski "a e i o". Postanowiłam, że jest to dobry moment na zmianę.
    Przejście z wielkich liter - zestawu sylab z M - na małe poszło gładko. 

    Przejście z wielkich lna małe litery

    Ćwiczenie 1. Samogłoski

    • Przygotowałam karteczki z samogłoskami pisanymi małymi literami. Rozłożyłam i poprosiłam o wskazywanie mówionych przeze mnie liter.
    • Pomieszałam samogłoski i poprosiłam o odczytanie 

    Ćwiczenie 2. Sylaby

    • Skorzystałam z karteczek z sylabami z literą M pisanych wielkimi literami, których używaliśmy do tej pory. Ułożyłam je obok siebie i prosiłam o wskazywanie sylab wymawianych przeze mnie.  Następnie pomieszałam je, ułożyłam ponownie i prosiłam o odczytanie po kolei. Potem rozdałam dziecku wymieszaną resztę sylab i poprosiłam o ułożenie w kolumnach pod tymi sylabami. Dziecko biorąc kartkę z sylabą miało za zadanie ją odzytać i odpowiednio ułożyć
    • Następnie pokazałam nowe karteczki z sylabami pisanymi małymi literami (te karteczki są specjalnie mniejsze tak aby potem wykonać z nich kostkę). Odczytywałam i prosiłam o powtórzenie. Najpierw trzy  i znowu pokazywałam i powtórzenie (etap powtarzania).
    • oddałam karteczki dziecko i prosiłam o ułożenie pod sylabami pisanymi wielkimi literami. Przeczytaliśmy raz jeszcze sylaby
    Etap przejścia z wielich liter na małe w metodzie czytania sylabowego
    Układnie sylab pisanych wielkimi i małymi literami
     Ćwiczenie 3
    • zabrałam wielkie sylaby pozostawiając tylko jeden komplet
    • zebrałam małe sylaby, wymieszałam przekazał dziecku do odczytania i ułożenia pod wielkimi
    Ćwiczenie 4
    • Pozostawiłam tylko małe sylaby i wskazując  prosiłam o odczytywanie
    • pomieszałam i prosiłam o odczytanie po kolei
    Ćwiczenie 5
    To zabawa polegająca na przyklejaniu odpowiednich kartek na klocki, czyli tworzeniu "sylabowych edukacyjnych kostek". Karteczki z małymi sylabami, których używaliśmy w ćwiczeniach powyżej były małe, zostały tak przygotowane, by pasowały na drewniane klocki.
    Stworzyliśmy dwie nowe kostki. Jedna ze samogłoskami pisanymi małymi literami (mamy już z pisanymi literami wielkimi) oraz z sylabami z literą M pisanymi małymi literami (mieliśmy już taką samą pisanymi wielkimi).
    Właśnie te kostki zostały użyte do ćwiczeń na początku artykułu.



      Brak komentarzy:

      Prześlij komentarz

      Byłeś tu? Zostaw ślad po sobie ... każdy komentarz jest ważny.

      Dane kontaktowe

      jakblogda.blogspot.com

      Formularz kontaktowy

      Nazwa

      E-mail *

      Wiadomość *

      Popularne