Najnowsze


Sylaby otwarte K: KA KO KU KÓ KE KI. Ćwiczenia i karty pracy

Kolejna cześć nauki czytania sylabowego. Jeśli nie wiesz czym jest metoda sylabowa zapoznaj się najpierw z tym co napisałam już wcześniej:



Tym razem zmierzymy się z parą paradygmatów K i G. Jako pierwsze będą sylaby z literą K, a więc KA KE KI KO KU KÓ.

Pamiętamy, że uczymy czytać obu paradygmatów wykonując kroki poniżej (poszczególne kroki i omówienie poszczególnych etapów uczenia czytania sylabami).


Krok 1. Wprowadzamy sylaby otwarte z pary paradygmatów (K i G):
1. Wprowadzamy Sylaby otwarte z K
2. Wprowadzamy Sylaby otwarte  z G
3. Różnicowanie - robimy ćwiczenia na różnicowanie, rozpoznawanie sylab z K i G

Krok 2. Samogłoska+Sylaba otwarta
1. Sylaby z K
2. Sylaby z G
3. Różnicowanie

Krok 3. Sylaby zamknięte
Krok 4. Wyrazy

W tym poście opiszę tylko Krok 1.1, czyli wprowadzanie sylab otwartych ze spółgłoską K. Kolejne kroki w następnych postach.

Wprowadzamy sylaby z literą K, czyli paradygmat KA KE KI KO KU KÓ

Wprowadzamy pierwsze sylaby, zwykle nie więcej niż 2, 3 naraz. Sylaby wprowadzamy zawsze w kontekście. Najlepiej przygotować obrazek wraz z napisem. Pokazując obrazek mówimy np. "To jest mama. Bawi się z bobasem i mówi do niego KI KI. Ja też mówiłam tak do Ciebie, gdy byłeś malutki"

1. Etap powtarzania:
  • opisujemy obrazek i mówimy np "To kukułka. Ona robi KU KU. KU KU".
  • "Powtórz. Co mówi kukułka?" Dziecko mówi "KU KU"
  • Zakrywamy sylaby zostawiając tylko pierwszą i mówimy "KU". Dziecko powtarza "KU"

2. Etap rozumienia:
  • "Spróbujmy odnaleźć KU. Gdzie jest KU?"

3. Etap nazywania (samodzielnego czytania):
  • "Jak ma na imię ma ten robot?"
  • "Co ona mówi?"
  • "Przeczytajmy, co tu jest napisane?"

Ćwiczenia

Ćwiczenie do wydruku sylaby z literą K: 
Karta pracy do nauki czytania sylabowego zawiera ćwiczenia do nauki sylab zbudowanych z K i samogłosek : KA KE KI KO KU KÓ
Karta pracy "Kotki" do nauki sylab otwartych z K (KA KE KI KO KU KÓ)

Przygotowałam kartę pracy, która służy mi do wykonywania przeróżnych ćwiczeń i wariantów. Poniżej znajdziecie moje propozycje. Kartę pracy możecie wykorzystać też inaczej, według waszych pomysłów.

Do pobrania: karta pracy Kotki


Ćwiczenie 1
Zginam kartę wzdłuż linii, tak że na jednej stronie mam miski, a na drugiej kotki.Pokazuję dziecku same miseczki.
  • Na początku pokazuję dwie miseczki (resztę zakrywam np kartką). Odczytuję nazwę miski i proszę o powtórzenie. Pokazuję drugą, czytam i proszę o powtórzenie
  • Następnie pytam: "Która to miseczka KO?" ...
  • Pokazuję kolejną miseczkę i powtarzam powyższe punkty

Ćwiczenie 2
 Pokazuje teraz stronę z samymi kotkami.
  • Pokazuję kotka KO, czytam, proszę o powtórzenie. Pytam "gdzie jest kotek KO".
  • Tak samo postępuję z KA i KI
  • Pokazuję kotka (spośród KO KA KI) i pytam "Jak ma na imię ten kotek?". Dziecko odpowiada, jeśli ma problem szybko mówię KO (tak by dziecko nie miało poczucia porażki).
  • Tak samo jak wyżej postępuję z kolejnymi kotkami

Ćwiczenie 3
Drukuję (lub sama tworzę na samoprzylepnych karteczkach) sylaby. Umieszczam wybraną sylabę w dymku i mówię "O dziewczynka woła kotka. Którego kotka woła dziewczynka?". Dziecko czyta sylabę, która mówi dziewczynka i odszukuje właściwego kotka.


Ćwiczenie 4
Prostuję kartkę. Dziecko ma połączyć kotki z miskami.
  • Pokazuję kotka i pytam "Jak ten kotek ma na imię". Dziecko odpowiada. Pytam "Gdzie jest jego miseczka?" Dziecko pokazuje. "Daj kotkowi miseczkę. Połącz linią kotka z miseczką"
Można również wykonać ćwiczenie inaczej, gdy dziecko jeszcze nie różnicuje sylab:
  • wariant najprostszy: proszę o połączenie kotków z ich miseczkami (możemy łączyć je linią lub malować tym samym kolorem)
  • wariant trudniejszy: pytam dziecko "Gdzie jest kotek KO?" Dziecko pokazuje. Pytam "Gdzie jest jego miseczka?" Dziecko pokazuje. "Połącz kotka KO z jego miseczką". W ten sam sposób łączy kolejne kotki.
Ćwiczenie 5
Szukanie sylab ,,,,,

Ćwiczenie 6.
Podstawą mojej pracy i nauki czytania są karteczki z sylabami. Potrzebujemy dwóch kompletów sylab z K. Ja drukuję sylaby na grubszych kartkach, dzięki czemu nie niszczą się. Rozcinam nożyczkami, ale jeśli macie to oczywiście wykorzystajcie gilotynkę - będzie szybciej. Takie sylaby można wykorzystywać na wiele sposobów, choćby do gry Memory. Ja przygotowałam sobie pełny zestaw sylab ze wszystkich paradygmatów dzięki czemu układamy wyrazy nie bojąc się, że czegoś zabraknie. Tutaj para paradygmatów K i G:
Karty do wydruku z sylabami K i G, które można wykorzytać do gry Memory
Sylaby z K i G do wydruku

Karty Memory do wydruku:  pobierz Karty Memory Sylaby K

Mieszamy wszystkie karteczki i układamy odwracając (druk do dołu). Bawimy się w Memory, czyli odnajdywanie par takich samych sylab.
  • dziecko odkrywa jedną kartę. Czyta wyraz np KO
  • dziecko odkrywa drugą kartę. Czyta wyraz np KI
  • dziecko sprawdza czy są takie same. Jeśli tak -  odkłada parę takich samych kart na bok (dla siebie) i czyta powstały w ten sposób wyraz np KO KO (pytam "Jaki masz wyraz?"). Jeśli karty są różne odkłada z powrotem odwracając zawartość.
  • teraz pora na dorosłego, który wykonuje te same czynności, pamiętając jednak by dziecko nie odniosło zbyt dużej porażki i to ono zdobyło jak najwięcej kart
  • teraz kolej znowu na dziecko itd aż do zniknięcia wszystkich kart. Wygrywa ten, kto zdobył więcej wyrazów, warto policzyć ile kto ma wyrazów.

Ćwiczenie 7
To ćwiczenie sam zaproponował mój syn "Mamo teraz więcej kart". Kart do Memory z jedną sylabą jest mało i gra szybko się kończy. Dokładamy zatem karty z kolejnymi sylabami, oczywiście już poznanymi (np z P, M, B, L, F, W, T, D, S, Z). Ja dokładam jeden cały paradygmat, ale w zasadzie można dołożyć różne sylaby - pilnując by dokładać zawsze parę.

W moim przypadku gra zawierała wprowadzany właśnie paradygmat K oraz dodany teraz paradygmat M. Mój syn był niezmordowany, graliśmy 3 razy.

Ćwiczenie 8
Możemy użyć "magicznych kostek sylabowych" i trochę nimi porzucać czytając wyrzucone sylaby. Moje "magiczne kostki" powstały z drewnianych klocków. Nakleiłam na nie sylaby, jeden klocek to jeden paradygmat, czyli wszystkie sylaby z K.


Dodatkowe ćwiczenia, karty pracy znalezione w sieci:

Ludziki - podpisujemy ludziki. Materiał uniwersalny, wystarczy wydrukować inny paradygmat/sylab;  gotowe do wydruku
Gra Myszka Miki - drukujemy planszę i karty. Do pobrania: plansza, karty

Co dalej?

Jeśli dziecko nazywa wszystkie sylaby z tego paradygmatu, potrafi je samodzielnie bezbłędnie przeczytać -  to przechodzimy do drugiego paradygmatu z danej pary, czyli w tym przypadku sylab zbudowanych z G.
Po opanowaniu sylab z G wykonujemy ćwiczenia na różnicowanie tych sylab.
Gdy dziecko odróżnia sylaby (prawidłowo czyta nie popełniając błędów) przechodzimy do budowy sylab typu samogłoska+sylaba np AKA, OKO, iKi, AGA ...itp.

Więcej o tym jak uczyć dziecko czytać metodą sylabową przeczytaj w Jak uczyć dziecko czytania metodą sylabową

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Byłeś tu? Zostaw ślad po sobie ... każdy komentarz jest ważny.

Dane kontaktowe

jakblogda.blogspot.com

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Popularne