Najnowsze


Nauka czytania sylabami: książki "Kocham czytać" Jagody Cieszyńskiej

Byłam strasznie ciekawa jak działa nauka czytania sylabami, czy jest efektywna.  I tak trafiłam na zeszyty Kocham czytać. Seria logopopedyczna. Jagody Cieszyńskiej. Nie będzie to jednak recenzja, ponieważ taką napiszę gdy już nauczymy się czytać. Wtedy dopiero bowiem będę w stanie określić czy jest pomocna,  i nauka czytania z tym pakietem jest skuteczna. Na razie więc tylko moja wstępna opinia.

Dlaczego akurat książki "Kocham czytać"?

Dużo czytałam na temat nauki czytania, w związku z moim 6-letnim synem. Dowiedziałam się o metodzie czytania sylabami, która nazywa się metodą krakowską lub inaczej symultaiczno-sekwencyjną. Stworzyła ją Profesor Jagoda Cieszyńska. Poczytałam o tej metodzie i wydała mi się sensowna.
Przeglądałam propozycje ćwiczeń i doszłam do wniosku, że jednak potrzebuję pomocy. Rozejrzałam się więc szybko po dostępnych książkach, które są polecane. Wydaje się, że wspaniałą pomocą będzie pakiet oparty na metodzie J. Cieszyńskiej "Moje sylabki" Agnieszki Fabisiak-Majcher i Elżbiety Szmuc (Ławczys).

Poszukując książek, pomocy trafiłam też na książeczki "Kocham czytać", których autorką jest sama twórczyni tej metody nauczania - pani Jagoda Cieszyńska.

Kocham czytać. Seria logopedyczna. Jagoda Cieszyńska

A teraz szczegóły, czyli co tak naprawdę znajduje się w książkach. Czy warte są zakupu?
Trzy książeczki, zeszyty z serii Kocham czytać autorstwa Jagody Cieszyńskiej
Książeczki "Kocham czytać" J. Cieszyńskiej (zeszyt 2, zeszyt 7, zeszyt 8)

Dla kogo? Od jakiego wieku?

Jak pisze autorka "Sposób tu zaprezentowany pozwala nauczyć czytania już trzyletnie dziecko ... Najlepszy czas na poznawanie kodu pisanego przypada na sam początek wieku przedszkolnego".
I tutaj muszę przyznać autorce rację. Ja bardzo żałuję, że nie trafiłam na te książki dużo wcześniej, naprawdę. Warto je kupić dziecku. Są pięknie, kolorowe, dziecko będzie bardzo nimi zainteresowane.

Co znajduje się w książeczce?

Cała seria liczy 30 zeszytów. Zeszytami nazywane są poszczególne książeczki (nie są to zeszyty, w których piszemy, wykonujemy ćwiczenia). Każda książeczka liczy ok. 20 stron. Na początku znajduje się zwykle pomoc dla rodzica, jak korzystać z danego zeszytu.  Mamy opisane jak wprowadzać dane sylaby (samogłoski, wyrazy), co robić na poszczególnych stronach książeczki. Jak uczynić naukę najbardziej efektywną (nauczyć czytać) i jednocześnie zachęcić dziecko do czytania.
Wstęp czyli poradnik dla rodzica jak uczyć dziecko czytać korzystając z książeczki Zeszytu 7 "Kocham czytać"
Opis jak pracować z książka, aby nauczyć dziecko czytać ("Kocham czytać". Zeszyt 7. Sylaby 5: Z, S)
Następnie zgodnie z zasadami nauki czytania mamy wprowadzony pierwszy zestaw sylab. Każda sylaba na jednej stronie. Sylaby wprowadzane są w kontekście, zwykle na zasadzie wydawanych dźwięków "Ta kura mówi KO KO?" "Dziewczynki skaczą na skakance. Robią SA SA".
W ten sam sposób wprowadzany jest drugi z pary paradygmat, czyli zestaw sylab.

Po wprowadzeniu obu zestawów mamy stronę na różnicowanie sylab (poniżej zestaw sylab z G i K: lewa strona książki):
Dwie strony z zeszytu 7 z serii Kocham czytać zawierające możliwość różnicowania sylab
"Kocham czytać" . Zeszyt 6. Z lewej: różnicowanie sylab z G i K. Z prawej: sylaby powstałe z samogłosai+sylaba otwarta
Gdy dziecko różnicuje, wskazuje i poprawnie czyta sylaby z obu zestawów przechodzimy do połączeń sylaba otwarta+samogłoska (powyżej sylaby powstałe z sylab K: prawa strona książki)

Na koniec czytamy wyrazy oraz zdania:
Kocham czytać. Wyrazy i zdania na przykladzie Zeszytu 7
"Kocham czytać". Zeszyt 7

Co zawiera seria "Kocham czytać"


Poszczególne książeczki można kupić osobno, pojedynczo. Zwykle cena zeszytu to ok. 10zł. Dostępne są też zeszyty w zestawach. Warto przeliczyć co jest bardziej opłacalne. Pakiety zwierają też dodatki; kolorowankę, Poradnik (omówiony w kolejnym punkcie) czy też grę planszową. Można je kupić również odrębnie.

Kolejność 

Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli
Zeszyt 1. Samogłoski
Zeszyt 2. Wyrażenia dźwiękonaśladowcze
Zeszyt 3. Sylaby 1: P, M
Zeszyt 4. Sylaby 2: L, B
Zeszyt 5. Sylaby 3: F, W
Zeszyt 6. Sylaby 4: T, D

Zeszyt 7. Sylaby 5: Z, S
Zeszyt 8. Sylaby 6: K, G
Zeszyt 9. Sylaby 7: J, N

Zeszyt 10. Sylaby 8: SZ, Ż, RZ
Zeszyt 11. Sylaby 9: C, DZ
Zeszyt 12. Sylaby 10: CH, H, Ł

Zeszyt 13. Sylaby 11: CZ, DŻ

Zeszyt 14. Sylaby 12: SI, Ś, ZI, Ź
Zeszyt 15. Sylaby 13: CI, Ć, DZI, DŹ
Zeszyt 16. Sylaby 14: Ń, R
Zeszyt 17. Samogłoski nosowe Ą Ę

Zeszyt 18. Jagoda i Janek na wakacjach

I to tyle do nauki czytania. Ostatni Zeszyt 18 to już zeszyt z tekstami do samodzielnego czytania przez dziecko. I takimi też jest kolejne 12 zeszytów, które dotyczą przygód Jagody i Janka np:

Zeszyt 19. Jagoda i Janek w Grecji
Zeszyt 22. Jagoda i Janek w Austrii
Zeszyt 23. Jagoda i Janek we Francji
Zeszyt 28. Jagoda i Janek w Słowacji
Zeszyt 29. Jagoda i Janek w Portugalii

Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli (Kocham czytać) Jagoda Cieszyńska

Tak jak pisałam wyżej oprócz samych książeczek mamy też dodatkowe materiały. W internecie jest dużo informacji o metodzie czytania sylabowego, ale przyznam, że pomimo zapoznania się z nimi - nadal miałam wiele pytań i tak naprawdę nie do końca ją "ogarniałam".
O zaletach stosowania tej metody już wiedziałam. Jako rodzica najbardziej interesowało mnie jak nauczyć dziecko czytać oraz jak wyglądają poszczególne etapy nauki. W Poradniku znalazłam wszystkie odpowiedzi i wreszcie "ogarnęłam" całość metody i poszczególnych etapów.

Okladka ksiażki Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli
Książka Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli: J. Cieszyńska
Oto co zawiera Kocham uczyć czytać. Poradnik dla rodziców i nauczycieli:
  • Dlaczego warto uczyć czytać małe dzieci?
  • Założenia metodologiczne serii Kocham czytać
  • Lateralizacja funkcji mózgowych i jej wypływ na naukę czytania
  • Etapy nauki czytania
  • Globalne rozpoznawanie wyrazów
  • Ćwiczenia odwracania wzorów
W Poradniku  ... Kocham uczyć czytać autorka dokładnie opisuje poszczególne etapy nauki. Bardzo, bardzo dokładnie przedstawia jak wprowadzać samogłoski, wyrazy dźwiękonaśladowcze, sylaby otwarte, zamknięte ... To 50 stron książki, cała książka ma ponad 100 stron. Mamy tu również bardzo  dokładne omówienie i przedstawienie na konkretnym przykładzie: jak wprowadzać pary paradygmatów z P i M.
    Kocham uczyć czytać: wprowadzenie zestawów samogłoska+sylaba otwarta
    Kocham uczyć czytać: wprowadzanie i czytanie sylab zamkniętych
    W Poradniku znajdziemy dokładną  instrukcję wprowadzania dwuznaków, na przykładzie wprowadzania sylab z głoską SZ, z głoską Ż, RZ.
    Przedstawiono również metodą wprowadzania sylab zawierających spółgłoski miękkie, dokładnie opisując sposób wprowadzania sylab z literą Ć i CI. Znajdziemy również informacje jak wprowadzać sylaby zawierające samogłoski nosowe Ą Ę i jak ustrzec się błędów w ich nauczaniu.


    Nauka czytania z książkami "Kocham czytać" - efekty

    Aktualizacja: 13 kwietnia
    Nie mogłam napisać opinii o pakiecie Kocham czytać od razu. Z książeczkami rozpoczęłam prace z końcem października. Służą mi one głównie do wieczornego czytania z synem. Jestem z nich bardzo zadowolona. Ładne, kolorowe i proste, bo wprowadzam kolejną książeczkę gdy syn ma już wprowadzone określone sylaby.

    Robimy dużo również poza czytaniem. Głównie są to zabawy oraz przeróżne ćwiczenia. Wszystko co robię z synem opisałam tutaj: Nauka czytania w domu - jak nauczyć dziecko czytać .

    A o efektach nauczania przeczytajcie tutaj: Czytanie sylabami - czy warto uczyć dzieci czytać wcześniej, jakie są efekty

    A wy korzystacie z tych książeczek? Uważacie, że są przydatne czy też zupełnie zbyteczne?


    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz

    Byłeś tu? Zostaw ślad po sobie ... każdy komentarz jest ważny.

    Dane kontaktowe

    jakblogda.blogspot.com

    Formularz kontaktowy

    Nazwa

    E-mail *

    Wiadomość *

    Popularne