Karta pracy do ćwiczeń czytania wyrazów złożonych z samogłoski i sylaby otwartej (powstałej z M).
Sylaby z literą M
Możemy wykorzystać gotową kartę pracy i propozycję ćwiczeń zawartą poniżej.
To bardzo fajna zabawa. Mamy mnóstwo powstających wyrazów i dużo czytania.
Dopiero po tych ćwiczeniach, gdy dziecko nie popełnia błędów przechodzę do następnego etapu - konkretnych, zaplanowanych ćwiczeń, takich jak powyżej. Jeśli dziecko popełnia błędy to nie wykonuję zaplanowanych ćwiczeń, tylko wykonuję ćwiczenia dotyczące poprzednich zajęć. Tak aby utrwalić najpierw sylaby już wprowadzone i "nie robić zamieszania" przechodząc do kolejnych etapów.
Przejście z wielkich liter - zestawu sylab z M - na małe poszło gładko.
Ćwiczenie 3
To zabawa polegająca na przyklejaniu odpowiednich kartek na klocki, czyli tworzeniu "sylabowych edukacyjnych kostek". Karteczki z małymi sylabami, których używaliśmy w ćwiczeniach powyżej były małe, zostały tak przygotowane, by pasowały na drewniane klocki.
Stworzyliśmy dwie nowe kostki. Jedna ze samogłoskami pisanymi małymi literami (mamy już z pisanymi literami wielkimi) oraz z sylabami z literą M pisanymi małymi literami (mieliśmy już taką samą pisanymi wielkimi).
Właśnie te kostki zostały użyte do ćwiczeń na początku artykułu.
Sylaby z literą M
Czytanie zestawów (samogłoska + sylaba otwarta): OMO IMI EME AMA UMU YMY
Łączymy sylaby otwarte MA ME MI MO MU MY z samogłoskami. Czytamy powstałe zestawy: OMO IMI EME AMA UMU YMYMożemy wykorzystać gotową kartę pracy i propozycję ćwiczeń zawartą poniżej.
Ćwiczenie 1. Myszki
- W ćwiczeniu wykorzystujemy kartę pracy do pobrania poniżej.
- Mówimy: Mamy tutaj kilka myszek. One się jeszcze nie znają, powinny się sobie przedstawić. Każda teraz powie jak ma na imię. Zobaczymy jak brzmią ich imiona w ich mysim języku.
- Wskazujemy pierwszą myszkę. Pokazujemy pierwszą samogłoskę O i następnie kreślimy palcem łuk pod sylabą OMO. Jeśli dziecko ma problem z odczytaniem, oddzieleniem pierwszej litery i sylaby - to sylabę przysłaniamy i prosimy o przeczytanie pierwszej litery czyli O. Następnie odsłaniamy sylabę i prosimy o przeczytanie.
Karta do wydruku sylaby z M: MA MI MO ME MU MY OMO IMI EME AMA UMU YMY:
Czytanie sylabowe: karta pracy do ćwiczeń samogłoska+sylaba otwarta z literą M |
- Możemy też ułatwić dziecku czytanie rysując łuki pod sylabami. Jeden łuk pod O i drugi łuk pod MO
Ćwiczenie 2. Rzuty kostką
To ćwiczenie, a w zasadzie zabawa, w którą oboje lubimy się bawić. Przygotowujemy dwie kostki. Kostki mogą być wykonane np ze starych drewnianych klocków. Na jedną kostkę naklejamy samogłoski, na drugą sylaby. W tym wypadku będą to sylaby z literą M. Rzucamy kostkami. U mnie wygląda to tak, że ja rzucam jedną kostką, a syn drugą. Dziecko czyta zawartość kostek. Następnie układam je obok siebie tak by samogłoska była pierwsza, a potem sylaba. Dziecko czyta powstały wyraz.To bardzo fajna zabawa. Mamy mnóstwo powstających wyrazów i dużo czytania.
Ćwiczenie 3. Rzuty kostką, propozycja dziecka
A teraz wersja zabawy, którą zaproponował mi sam syn. Nadal mamy obie kostki. Jedną kostkę stawiamy najlepiej pod ścianą, szafą/komodą - tak by nie zbierać potem kostek po całym domu. Drugą kostką rzucamy, tak by trafić pierwszą. Oczywiście najlepiej jeśli się ona przewróci/przekręci. Czytamy zawartości obu kostek. Następnie układam kostki, tak by dziecko przeczytało z nich wyraz. Oczywiście mogą się pojawić trudności z trafieniem w kostkę i to po obu stronach, nie tylko dziecka. Pamiętamy więc, że jest to tylko zabawa i odczytujemy zawartość jednej kostki.Moja praca z dzieckiem
1. Najpierw powtórzenia i utrwalanie materiału
Chciałam tu dopisać jeszcze jedno. Zajęcia z dzieckiem zawsze rozpoczynam od prostych ćwiczeń przypominających. Najpierw najprostsze rzeczy np samogłoski - zgodnie z zasadą "Najpierw łatwe". Pokazuję karteczki z samogłoskami i proszę o odczytanie. Potem pokazuję np kilka kartek z sylabami z danego paradygmatu, i proszę o wskazanie konkretnych (etap rozumienie). Zwykle potem proszę też o odczytanie wszystkich sylab po kolei (etap samodzielne czytanie). W tym przypadku już z obu paradygmatów (różnicowanie).Dopiero po tych ćwiczeniach, gdy dziecko nie popełnia błędów przechodzę do następnego etapu - konkretnych, zaplanowanych ćwiczeń, takich jak powyżej. Jeśli dziecko popełnia błędy to nie wykonuję zaplanowanych ćwiczeń, tylko wykonuję ćwiczenia dotyczące poprzednich zajęć. Tak aby utrwalić najpierw sylaby już wprowadzone i "nie robić zamieszania" przechodząc do kolejnych etapów.
2. Małe litery
W dniu dzisiejszym wprowadziłam również pracę na małych literach. Nie mogę tego odwlekać ponieważ moje dziecko ma już 6-lat i w przedszkolnej zerówce poznaje/czyta/pisze małe litery. Zna już małe "m" oraz małe samogłoski "a e i o". Postanowiłam, że jest to dobry moment na zmianę.Przejście z wielkich liter - zestawu sylab z M - na małe poszło gładko.
Przejście z wielkich lna małe litery
Ćwiczenie 1. Samogłoski
- Przygotowałam karteczki z samogłoskami pisanymi małymi literami. Rozłożyłam i poprosiłam o wskazywanie mówionych przeze mnie liter.
- Pomieszałam samogłoski i poprosiłam o odczytanie
Ćwiczenie 2. Sylaby
- Skorzystałam z karteczek z sylabami z literą M pisanych wielkimi literami, których używaliśmy do tej pory. Ułożyłam je obok siebie i prosiłam o wskazywanie sylab wymawianych przeze mnie. Następnie pomieszałam je, ułożyłam ponownie i prosiłam o odczytanie po kolei. Potem rozdałam dziecku wymieszaną resztę sylab i poprosiłam o ułożenie w kolumnach pod tymi sylabami. Dziecko biorąc kartkę z sylabą miało za zadanie ją odzytać i odpowiednio ułożyć
- Następnie pokazałam nowe karteczki z sylabami pisanymi małymi literami (te karteczki są specjalnie mniejsze tak aby potem wykonać z nich kostkę). Odczytywałam i prosiłam o powtórzenie. Najpierw trzy i znowu pokazywałam i powtórzenie (etap powtarzania).
- oddałam karteczki dziecko i prosiłam o ułożenie pod sylabami pisanymi wielkimi literami. Przeczytaliśmy raz jeszcze sylaby
Układnie sylab pisanych wielkimi i małymi literami |
- zabrałam wielkie sylaby pozostawiając tylko jeden komplet
- zebrałam małe sylaby, wymieszałam przekazał dziecku do odczytania i ułożenia pod wielkimi
- Pozostawiłam tylko małe sylaby i wskazując prosiłam o odczytywanie
- pomieszałam i prosiłam o odczytanie po kolei
To zabawa polegająca na przyklejaniu odpowiednich kartek na klocki, czyli tworzeniu "sylabowych edukacyjnych kostek". Karteczki z małymi sylabami, których używaliśmy w ćwiczeniach powyżej były małe, zostały tak przygotowane, by pasowały na drewniane klocki.
Stworzyliśmy dwie nowe kostki. Jedna ze samogłoskami pisanymi małymi literami (mamy już z pisanymi literami wielkimi) oraz z sylabami z literą M pisanymi małymi literami (mieliśmy już taką samą pisanymi wielkimi).
Właśnie te kostki zostały użyte do ćwiczeń na początku artykułu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Byłeś tu? Zostaw ślad po sobie ... każdy komentarz jest ważny.