Kontynuujemy naukę czytania metodą sylabową. Pierwsze sylaby wprowadzamy, gdy dziecko oponowało już samogłoski (etap 1) oraz wprowadziliśmy już wyrazy dźwiękonaśladowcze (etap 2).
Sylaby wprowadzamy zawsze w parach. Jako pierwsze będą sylaby ze spółgłoską P, następnie sylaby ze spółgłoską M. Oto kolejne etapy pracy z sylabami.
Krok 1. Wprowadzamy sylaby otwarte
1. Sylaby z literą P
2. Sylaby z literą M
3. Różnicowanie
Krok 2. Samogłoska+Sylaba otwarta
1. Sylaby z P
2. Sylaby z M
3. Różnicowanie
Krok 3. Sylaby zamknięte
Krok 4. Wyrazy
A teraz dokładny opis co i jak.
Etap powtarzania:
na tym etapie ważne jest, aby za każdym razem nakłonić dziecko do powtórzenia sylab
Etap rozumienia:
Jeśli dziecko nazywa wszystkie sylaby z tego paradygmatu (czyli zestawu sylab z daną literą), potrafi je samodzielnie bezbłędnie przeczytać to przechodzimy do drugiego paradygmatu z danej pary, czyli w tym przypadku sylab zbudowanych z M (patrz poniżej punkt 2).
Gdy dziecko bezbłędnie odczytuje sylaby z drugiego paradygmatu (czyli sylaby z M) przechodzimy do różnicowania (punkt poniżej).
Jeśli dziecko bezbłędnie różnicuje sylaby z dwóch paradygmatów przechodzimy do "Kroku 4, czyli czytania zestawu samogłoska+sylaba otwarta" (z nauczonych właśnie paradygmatów).
Sylaby z P: APA, EPE, IPI, OPO, UPU, YPY
Sylaby z M: AMA, EME, IMI, OMO, UMU, YMY
Przykład: APA
Pokazujemy dziecku pierwszą literę A i palcem wskazującym kreślimy łuk pod sylabą PA. Jeśli dziecko ma problem z odczytaniem pokazujemy A zasłaniając sylabę PA (np kartką). Polecamy jej odczytanie. Następnie odsłaniamy sylabę., a potem zasłaniamy A i pokazujemy sylabę PA. Jeśli dziecko nie potrafi odczytać sylaby PA nawiązujemy obrazka z sylabą mówiąc "Pamiętasz co mówiła dziewczynka żegnając się z mamusią? PA".
Ćwiczenia z sylabami z literą M np AMA dostępne są tu: AMA EME IMI OMO UMU YMY
1. Wprowadzamy sylaby zamknięte z literą P: AP OP UP EP IP YP
2. Wprowadzamy sylaby zamknięte z literą M: AM OM UM EM IM YM
3. Różnicowanie paradygmatów
Przykład. PUMA
Pierwsza sylaba PU jest widoczna, a drugą zakrywamy. Dziecko odczytuje pierwszą sylabę. Następnie zakrywamy pierwszą sylabę a dziecko odczytuje drugą. Następnie wskazujemy, odczytujemy cały wyraz kreśląc łuk pod pierwszą sylabą a potem drugą
Przykład: EMU
Dziecko odczytuje samogłoskę E a my w tym czasie zakrywamy sylabę MU. Następnie zakrywamy E tak by dziecko odczytało drugą sylabę MU. Odkrywamy cały wyraz i kreślimy łuki pod sylabami.
Przykład ćwiczenia do wydruku: Sylaby z literą M i P
Przykład: ćwiczenia do wydruku Wyrazy z sylabami M i P
Jabłuszka -- parowanie: łączeni jabłuszek z listkami
Ludziki - - podpisujemy ludziki. Materiał uniwersalny, wystarczy wydrukować inny paradygmat/sylab; gotowe do wydruku
Łączenie sylab otwartych z samogłoskami:
Bałwanki - bałwanki i śnieżynki
- łączymy lokomotywy z wagonikami
![]() |
Komplet sylab z P: sylaby otwarte, zakmięte (pa, pe, pi ...) |
Sylaby wprowadzamy zawsze w parach. Jako pierwsze będą sylaby ze spółgłoską P, następnie sylaby ze spółgłoską M. Oto kolejne etapy pracy z sylabami.
Krok 1. Wprowadzamy sylaby otwarte
1. Sylaby z literą P
2. Sylaby z literą M
3. Różnicowanie
Krok 2. Samogłoska+Sylaba otwarta
1. Sylaby z P
2. Sylaby z M
3. Różnicowanie
Krok 3. Sylaby zamknięte
Krok 4. Wyrazy
A teraz dokładny opis co i jak.
KROK 1. SYLABY OTWARTE
1. Sylaby z literą P: PA PE PI PO PU PY
Wprowadzamy pierwsze sylaby, zwykle nie więcej niż 2, 3 naraz (czyli np danego dnia). Sylaby wprowadzamy zawsze w kontekście. Najlepiej jeśli pokazujemy obrazek i sylabę (napis na nim lub pod nim). Naukę prowadzimy w 3 etapach:Etap powtarzania:
na tym etapie ważne jest, aby za każdym razem nakłonić dziecko do powtórzenia sylab
- Pokazujemy dziecku obrazek, opisujemy go i mówimy np "Dziewczynka wychodzi z domu i żegna się z mamusią". Wskazujemy na sylaby i mówimy "Mówi do niej: PA PA."
- "Teraz przeczytamy wspólnie to co mówi dziewczynka" "PA PA"
- Przechodzimy do kolejnego rysunku i kolejnej sylaby powtarzając kroki powyżej
Etap rozumienia:
- Na tym etapie przygotowujemy sylaby (dla ułatwienia możemy na początku rozpocząć z 2-3 sylabami).
- Opisujemy obrazek i prosimy "Spróbuj odnaleźć sylabę PA". Jeśli widzimy, że dziecko nie potrafi odwołujemy się do etapu powtarzania i obrazka z tego etapu np "Pamiętasz co mówiła dziewczynka gdy żegnała się z mamą?", pokazujemy tamten obrazek i wspólnie czytamy "PA PA". Nas interesuje jednak tylko pojedyncza sylaba "PA" więc teraz jedną sylabę zakrywamy i mówimy "PA. Gdzie jest sylaba PA". Dziecko pokazuje. "A teraz zapamiętujemy jak wygląda PA i szukamy jej tu" wracamy do naszego etapu i bieżącego ćwiczenia z kilkoma sylabami. Dziecko powinno wskazać właściwą zapamiętaną sylabaę, jeśłi nadal jest problem znowu wracamy do dziewczynki i jej "PA PA".
- W ten sam sposób pracujemy z resztą sylab "Spróbujmy odnaleźć PU. Gdzie jest PU?"
- Przygotowujemy sylaby (wszystkie lub na początek tylko 2-3)
- Prosimy dziecko o wybranie sobie sylaby i jej przeczytanie "Wybierz sobie sylabę, którą chcesz i ją przeczytaj. A ja spróbuję ją odszukać i wskazać. Sprawdź czy dobrze pokazuję"
- Gdy dziecko dobrze sobie radzi to przechodzimy do kolejnego kroku. Wskazujemy sylabę, a dziecko ją czyta. Np. "Jak ma na imię ta biedronka?" "Co on mówi?" "Przeczytajmy, co tu jest napisane?"
Jeśli dziecko nazywa wszystkie sylaby z tego paradygmatu (czyli zestawu sylab z daną literą), potrafi je samodzielnie bezbłędnie przeczytać to przechodzimy do drugiego paradygmatu z danej pary, czyli w tym przypadku sylab zbudowanych z M (patrz poniżej punkt 2).
2. Sylaby z literą M: MA ME MI MO MU MY
Wprowadzamy drugi paradygmat z pary, czyli w tym przypadku sylaby z literą M, na takiej samej zasadzie jak poprzedni (czyli sylaby z literą P).Gdy dziecko bezbłędnie odczytuje sylaby z drugiego paradygmatu (czyli sylaby z M) przechodzimy do różnicowania (punkt poniżej).
3. Różnicowanie paradygmatów, czyli sylab z literą P i M (PA MA ...)
Wprowadziliśmy parę paradygmatów (sylaby z P i sylaby z M). Pora teraz na ćwiczenia różnicujące. Sprawdzamy, czy dziecko potrafi odróżnić poszczególne sylaby, zwłaszcza podobne np PA od MA.- Przygotowujmy sylaby z obu zestawów (np drukujemy obrazki z kotkami i pieskami wraz z ich imionami-sylabami)
- Mówimy "Teraz mamy trudne zadanie. Zobaczymy, które zwierzaki zwyciężą. Wygrywają te, w których nazwach najmniej się pomylimy"
- Odczytujemy sylaby w przypadkowej kolejności, raz z jednego raz z drugiego zestawu (czasami kotek, czasami piesek). Na początku dziecko będzie się często mylić, gdyż prawdopodobnie kieruje się tylko obrazem samogłoski. Stopniowo nauczy się je rozróżniać.
Jeśli dziecko bezbłędnie różnicuje sylaby z dwóch paradygmatów przechodzimy do "Kroku 4, czyli czytania zestawu samogłoska+sylaba otwarta" (z nauczonych właśnie paradygmatów).
KROK 2: Czytanie zestawów samogłoska + sylaba otwarta
Dziecko ma już opanowane sylaby otwarte z P i M. Potrafi je również odróżniać. Pora teraz na kolejny krok. Naukę czytania połączeń samogłosek ze znanymi już dziecku sylabami.Sylaby z P: APA, EPE, IPI, OPO, UPU, YPY
Sylaby z M: AMA, EME, IMI, OMO, UMU, YMY
Przykład: APA
Pokazujemy dziecku pierwszą literę A i palcem wskazującym kreślimy łuk pod sylabą PA. Jeśli dziecko ma problem z odczytaniem pokazujemy A zasłaniając sylabę PA (np kartką). Polecamy jej odczytanie. Następnie odsłaniamy sylabę., a potem zasłaniamy A i pokazujemy sylabę PA. Jeśli dziecko nie potrafi odczytać sylaby PA nawiązujemy obrazka z sylabą mówiąc "Pamiętasz co mówiła dziewczynka żegnając się z mamusią? PA".
Ćwiczenia z sylabami z literą M np AMA dostępne są tu: AMA EME IMI OMO UMU YMY
KROK 3: Czytanie sylab zamkniętych
Przykład:1. Wprowadzamy sylaby zamknięte z literą P: AP OP UP EP IP YP
2. Wprowadzamy sylaby zamknięte z literą M: AM OM UM EM IM YM
3. Różnicowanie paradygmatów
KROK 4. Odczytywanie wyrazów
PUMA, MAMA, MAPA, EMUPrzykład. PUMA
Pierwsza sylaba PU jest widoczna, a drugą zakrywamy. Dziecko odczytuje pierwszą sylabę. Następnie zakrywamy pierwszą sylabę a dziecko odczytuje drugą. Następnie wskazujemy, odczytujemy cały wyraz kreśląc łuk pod pierwszą sylabą a potem drugą
Przykład: EMU
Dziecko odczytuje samogłoskę E a my w tym czasie zakrywamy sylabę MU. Następnie zakrywamy E tak by dziecko odczytało drugą sylabę MU. Odkrywamy cały wyraz i kreślimy łuki pod sylabami.
Przykład ćwiczenia do wydruku: Sylaby z literą M i P
Przykład: ćwiczenia do wydruku Wyrazy z sylabami M i P
Ćwiczenia, karty pracy do wydruku
Gotowe karty pracy, które możecie wykorzystać do pracy.PA PO PU PÓ PE PI PY
Ślimakowe śliwki - parowanie: połącz ślimaka z jego śliwkąJabłuszka -- parowanie: łączeni jabłuszek z listkami
Ludziki - - podpisujemy ludziki. Materiał uniwersalny, wystarczy wydrukować inny paradygmat/sylab; gotowe do wydruku
Łączenie sylab otwartych z samogłoskami:
Bałwanki - bałwanki i śnieżynki
Sylaby z M: MA MO MU MÓ ME MI MY
Lokomotywy- łączymy lokomotywy z wagonikami
Bardzo dziękuję za wspaniałe pomysły!Wykorzystuje je systematycznie w pracy!Pozdrawiam!
OdpowiedzUsuń